Vánoční dovolená 🎄 23. 12. 2024 - 3. 1. 2025 ZAVŘENO 🎄 Do běžného provozu se vracíme opět od 6. 1. 2025. Děkujeme za pochopení a přejeme pohodové svátky. ⭐

Nevyzvednutí zboží na dobírku

Co se stane, když si nevyzvednete zboží na dobírku ?
Bohužel se nám občas stane, že si zákazníci zboží objednají a poté si zboží nevyzvednou. Nechceme jít cestou, že zrušíme dobírku a takovým zákazníkům už zboží budeme zasílat pouze při platbě předem. Bylo by to na úkor poctivých zákazníků. Sice si říkáte, že je to jen pár korun za poštovné, ale není to tak. Nevyzvednuté nám na poštovném způsobují nezanedbatelné náklady. V případě, že u platby na dobírku dojde k nevyzvednutí zásilky, bude Vám fakturován manipulační poplatek 150 Kč.

 

Co se tedy stane? Jak je to se zákonem?

Citujme § 2118 zákona č. 89/2012 Sb.:

ZÁVAZKY Z PRÁVNÍCH JEDNÁNÍ

Povinnosti kupujícího
§ 2118
"Kupující zaplatí kupní cenu a věc převezme."

 

Vaši objednávku můžete vždy stornovat do doby, kdy Vám přijde email o odeslání objednávky. I když budeme mít Váš balíček již zabalený, tak to raději rozbalíme, než abyste odeslanou zásilku nepřevzali. Od našeho e-shopu i od zvoleného dopravce obdržíte informace o předání zboží dopravci a následně o tom, že si jej můžete na odběrném místě vyzvednout. Zároveň Vám v emailu potvrzujícím odeslání zboží poskytneme odkaz na přímé sledování pohybu zásilky. Budete tak vědět o každém pohybu zásilky.

 

Pokud jste zásilku nevyzvedl/a jsou zde tyto možnosti jak to vyřešit:

O objednávku máte zájem :

Zboží Vám znovu zašleme. Pouze ale s platbou předem. Cena objednávky bude navýšena o cenu poštovného za nevyzvednutou zásilku.

O objednávku nemáte zájem:

  • Zde je situace poněkud komplikovanější. To, že zásilku nepřevezmete, neznamená, že jste ji stornovali nebo že jste odstoupili od kupní smlouvy. Znamená to jen to, že jste kupní smlouvu hrubě porušili, dle § 2118 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb. občanský zákoník.
  • Odesláním objednávky a jejím následným přijetím a potvrzením naším e-shopem vznikla platná kupní smlouva v plném rozsahu účinná dle našich obchodních podmínek, které jste odsouhlasil/a v posledním kroku před odesláním objednávky a dle aktuálně platných zákonů České republiky.
  • Z Vaší strany náš e-shop nezaznamenal jakoukoliv žádost o změnu či stornování objednávky - a to ani do doby expedice naším obchodem a ani následně do doby nejzazšího vyzvednutí na Vámi zvoleném výdejním místě.
  • Dle zákona má náš obchod právo na kompenzaci vynaloženého úsilí, poštovného a balného od kupujícího, tedy od Vás. Tato kompenzace je právně vymahatelná, jelikož jste nevyzvednutím zboží porušil/a kupní smlouvu.

 

Pokud nezaplatíte kompenzaci nebo si nenecháte zboží zaslat znovu, nastane následující:

Aktuálně platné zákony České republiky dávají obchodům možnost se efektivně bránit proti nezodpovědným zákazníkům, kteří zásilku na dobírku nepřevezmou.

 

Jelikož jste porušil/a platnou smlouvu, lze toto řešit následujícími  způsoby:

  1. Zaplacení našemu obchodu kompenzaci poštovného a lidských zdrojů ve výši 150 Kč.
  2. Soudní cestou.

Bod 2  je sice zdlouhavý, pro Vás finančně velmi nevýhodný, ale pro nás velmi efektivní.

Bod 1 je pro Vás cesta nejpřijatelnější a nejlevnější.

 

Jaký je postup při platbě kompenzace za poštovné

  • Po tom, co se nám nevyzvednuté zboží vrátí, Vám zašleme email, rekapitulující všechny body uvedené v tomto článku. V té chvíli proti Vám nebude zahájeno řádné řízení pro vymáhání pohledávky. Pevně věříme ve Vaši čestnost a zodpovědnost a v to, že kompenzaci poštovného uhradíte.
  • Věříme, že máte plné právo vědět, jaké důsledky může mít neplnění uzavřené smlouvy, byť je to smlouva kupní, uzavřená s internetovým obchodem.
  • Pokud si myslíte, že se Vás "pouze snažíme zastrašit" nebo "že když jste si dobírku nevyzvedl/a už víckrát a nikdo s tím neměl problém", vězte že tomu tak není.
  • Například dTest (český spotřebitelský měsíčník, který se zaměřuje na testování výrobků a služeb, a zároveň také poskytuje poradenství a rady v oblasti práva spotřebitelů a práv prodejců, informuje o nových zákonech, varuje před nekalými praktikami prodávajících a klamavou reklamou, poskytuje rady při reklamacích apod.) říká toto: „Tím, že zákazník odmítne balík převzít, nezačíná automaticky plynout lhůta pro odstoupení od smlouvy,“ vysvětluje vedoucí právního oddělení dTestu Lukáš Zelený. "Zákazník tedy bude muset zaplatit. Má ale ještě stále možnost od smlouvy odstoupit. Smluvní pokutu a úroky z prodlení nebo kompenzaci poštovného však bude muset zaplatit v každém případě, tato povinnost se odstoupením od smlouvy neruší.“
  • My po Vás žádnou pokutu ani úroky z prodlení požadovat nebudeme. Pouze kompenzaci poštovného.

 

Jen pro zajímavost:

  • Uvědomte si, že nevyzvednutím zásilky byste nám navíc zvýšili náklady tím, že zásilku musíme rozbalit, znovu nepoužitelné obalové materiály musíme zlikvidovat a plno jiné práce.
  • Takovéto náklady stojí giganty mezi českými internetovými obchody neuvěřitelné miliony korun měsíčně - a malé internetové obchody (nebo začínající obchody) to často i zlikviduje.
  • Že jste to nevěděli? Většina lidí to neví. Ale pro příště, prosíme, přemýšlejte nad tím, až jaké dopady takovéto Vaše jednání může mít.
  • Proto Vás žádáme, ať zodpovědně dostojíte Vašim závazkům a zboží si vyzvednete - nebo pokud ne, provedete platbu za kompenzaci poštovného.
  • Náš obchod svou část kupní smlouvy dodržel - Vy byste ji nevyzvednutím zboží porušil/a.
  • Proto není žádný důvod, aby z Vašich chyb byl tratný náš obchod.
  • Věříme, že jsme Vám danou problematiku dostatečně vysvětlili.
  • Pokud stále něčemu nerozumíte nebo potřebujete poradit či pomoci s provedením platby, neváhejte nás kontaktovat.

Závěrem, pro zajímavost, uvedeme druhy nákladů e-shopu u nepřevzaté zásilky:

  • poštovné za přepravu k zákazníkovi
  • obalové materiály
  • balení a expedice
  • poštovné za přepravu zpět 
  • vybalení, kontrola a naskladnění nepřevzatého zboží

Předem děkujeme za Vaši férovost.

 

Zpět do obchodu